Produktudviklingsforløb for et forsikringsselskab

Et længerevarende forløb med markedsanalyse, produktudvikling og projektstyring af to nye automatiserede og digitaliserede forsikringskoncepter

Igennem flere år har Stokvad Consulting hjulpet Vejle Brand g/s med udviklingen af to nye forsikringskoncepter, som har været med til at forandre den måde, forsikringsselskabet traditionelt set er gået til markedet på.

De nye forsikringskoncepter er nicheprodukter, der lanceres som ”stand alone” forsikringer under deres eget navn uden tydelig tilknytning til Vejle Brand. Målet har blandt andet været at gøre kundens rejse fra ide til beslutning og bestilling så gennemsigtig, let og effektiv som muligt. Blandt andet med klare afgrænsninger, enkle koncepter og prisberegnere.

Vores nye ”stand alone” koncepter bryder med vores traditionelle måde at gå til markedet på. De nye produkter, som er en unik cykel- og bilforsikring, er i høj grad automatiseret og digitaliseret. Det har krævet rigtig mange forandringer i vores tekniske set up, ligesom det har brudt med vores vanetænkning. I den proces har Henrik fra Stokvad Consulting været en meget kompetent sparringspartner og projektleder i de to forløb, siger adm. direktør for Vejle Brand g/s, Claus Lomholt Poulsen.

"Henrik fra Stokvad Consulting været en meget kompetent sparringspartner og projektleder i de to forløb"
Claus Lomholdt Poulsen
Direktør, Vejle Brand

Lige fra idéfasen til lancering i markedet

Implementeringsplan med faser fra konceptdesign til lancering – med et lille udvalg af de over 80 aktiviteter der indgår i forløbet

Stokvad Consulting har været involveret i de to produktudviklingsforløb fra begyndelsen, som i begge tilfælde har indbefattet en konceptbeskrivelse, markedsanalyse, tilpasning af konceptet, teknisk implementering af nye forretningsgange og planlægning af den endelig produktlancering.

– Henrik har en stærk metodisk tilgang til produktudviklingsforløb. Han har en særlig evne til at beskrive og dokumentere produktet og kunderejsen på en klar og letforståelig måde. Det betyder, at det gør det let og ubesværet for både interne og eksterne samarbejdspartnere at levere ind til projektet, siger Claus Lomholt Poulsen og fortsætter:

– Teknisk er Henrik meget velfunderet og erfaren inden for it og digitalisering af produkter. Han kan tage teknisk komplicerede fragmenter, kigge på dem, og sætte dem sammen til noget, der virker. Samtidig er han god til at tænke kommercielt og kundeorienteret, så produktet bliver tilpasset til målgruppen fra begyndelsen. Henrik er både i stand til at løfte sig op i helikopteren, men han er også mesterlig på detaljerne. Dermed er han er et rigtigt godt match til de fleste virksomheder, som mangler en dreven projektleder med stor forretningsforståelse.

Lancering af cykelforsikring

Vejle Brand har lanceret de to produkter i markedet. 

Det første er en unik cykelforsikring til dyre cykler, der normalt ikke er omfattet af indboforsikringen.

Det andet er en smart bilforsikring, hvor en sensor måler hvor meget og hvordan du kører, og du betaler efter forbrug.

Via en online beregner kan kunden få den månedlige pris på under et minut, og målet har netop været at gøre produkterne enkle, overskuelige og attraktive for målgrupperne, der køber dyre el- og hverdagscykler eller de dedikerede cykelentusiaster, der bruger mange penge på den optimale motionscykel, eller i tilfældet med bilforsikring kunder der kører fornuftigt og få km.  

Interesseret i at høre mere?

Vi tager gerne en snak om hvordan et forløb med markedsanalyse, produktudvikling og projektstyring kan bruges til at udvikle din forretning og skabe bedre digitaliserings- og automatiseringsprojekter.